8 Nisan 2012 Pazar

2012 E-Ticaret Tahminleri



2012'de E-ticaret hakkında iyimser olmamak için bir neden yok görünüyor. Ama durumu abartmamakta da fayda var.

 2011 yılında; %60'a yakın büyüme sağlayarak 22 Milyar TL'ye ulaşan sektörün, bir önceki yılda (2010) 15 Milyar TL'lik hacme sahip olduğunu düşünürsek 7 Milyar TL'lik bir hacim artışından bahsediyoruz. [1]  Artık 3-5 yıl önceki ön yargıların hem tüketiciler hem de yatırımcılar tarafında kırılmaya başladığının ispatı oluyor bu. 2012 yılı için baktığımızda, Türkiye bu yıla da hızlı girdi. Hemen her gün yeni bir fırsat ve dikey e-ticaret hizmeti görüyoruz.  2011 satın almalar ve dış yatırımların geldiği bir yıldı, 2012'de öyle olabilir. Şimdi kısaca öngörülerimizi yazalım :
  • Türkiye'nin rekor dış ticaret açığını kapatmaya yönelik politikalar ve yüksek kur ithalat üzerinde baskı oluşturup fiyatların yükselmesini sağlayabilir. Bu da özellikle ithalata dayalı e-ticaret hizmetlerinde satışlarda daralma (özellikle tüketici elektroniği) yaratabilir.
  • Fırsat siteleri ve özel alışveriş siteleri daha çok Türkiye'nin üretici veya hizmet sağlayıcı olduğu pazarlarda, iç talebe yönelik bir stok eritme kanalı gibi çalıştılar. Düşük kar marjları vardı belki ancak istikrarlı bir büyüme ve nakit akışıyla başarılı oldular. Şimdi bunlara daha yüksek kar marjı sunan dikey e-ticaret kanalları da eklenecek.
  • E-ticaret tamamen iç talebe dayalı olduğu için makro ekonomik gidişhat çok belirleyici. 2011 yılında Türkiye %9 büyümüştü, 2012'de ancak %4 büyüyeceği tahmin ediliyor. Dün Standart&Poors Türkiye'nin Avrupa'daki dalgalanma ve resesyon yüzünden kırılgan hale geldiği uyarısında bulundu.
  • Global ölçekte baktığımızda, bölgesel olarak bir para dalgalanması yaşanıyor. Özellikle Avrupa ekonomik bölgesinde; sıkışan ve yavaşlayan ekonomilere para takviyesi yapılarak likidite yaratmak ve iç talebi canlandırma amaçlanıyor. Daha 2 gün önce Avrupa Merkez Bankası 530 Milyar Euro'yu Avrupa'daki 800 bankaya borç verdi. Bu 6 ay önceki 489 Milyar Euro ile toplarsanız , toplam 1 Trilyon Euro'nun Avrupa'ya enjekte edildiğini görüyoruz.  2011'de işler Avrupa (ve Amerika) için kötü gitmişti, yatırımcılar Türkiye'ye yönelmişti.
  • Özellikle perakende markaları, 2012'de e-ticaret yatırımlarına devam edecekler. 2012'de sürekli özellikle marka e-ticaret sitelerinin açıldığını duyacağız.
  • Dikey sektörlerde ise; Çocuk / Bebek Malzemeleri, Spor Malzemeleri, Mobilya, Ev Tekstili, Kozmetik ve  Gıda sektörleri ümit vaadediyor. Bazı isimler çoktan bu alanlara yatırım yapmaya başladılar bile. Ancak halen büyük boşluklar olduğunu düşündüğüm dikey sektörler bunlar.
  • Ödeme metodları çeşitlenecek. PayPal, iPara ve mikro ödeme seçeneklerinin çeşitlenmesi ile kişi başına düşen alışveriş sayısı (bir tüketicinin farklı e-ticaret siteleri üzerinden yaptığı alışveriş sayısı) ortalaması da artacak. Örneğin şimdiye kadar belki sadece tek 1 siteden alışveriş yaptınız, ama bu sayı artacak.
Oturup serinkanlı şekilde baktığımızda, e-ticaret sektörünün 2011'den daha büyük bir atılım yapması nesnel koşullarla pek mümkün görünmüyor. Kötümser olmaya gerek yok. Zira yine de 2012'de sektörün %35-%45 civarında büyümesi mümkün. Bu da müthiş bir büyüme. Webrazzi E-Ticaret 2012'de BKM Başkanının telaffuz ettiği 2012'de %100 Büyüme için ise 'fazlaca iyimser bir temenni' yorumu yapılabilir sadece.

Devran Eroğul

www.plugism.com


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder