15 Haziran 2012 Cuma

Collezione.com.tr Online Mağazası Hakkında Röportajı



Collezione'nin Online Satış Mağazasını açtığını geçtiğimiz haftalarda duyurmuştuk. Müşterilerini memnun etmeyi hedefe koymuş bu çalışmanın mimarlarından Collezione Bilgi Teknolojileri Direktörü  Sayın Hakan Duran  ile yaptığımız röportajı aşağıdaki linkte bulabilirsiniz.

İçeriği itibariyle bir çok önemli bilgiyi içerdiğinden dolayı ülkemizde e-ticaret alanında önemli olduğunu düşündüğümüz bu röportajı keyifle okuyacaksınız.



Hakan Bey, her şeyden önce bizlerle bu röportajı yapmayı kabul ettiğiniz ve
tecrübelerinizi bilişim ve e-ticaret sektörüyle paylaştığınız için size çok
teşekkür etmek istiyorum. Ülkemizin özellikle sektörümüzün ihtiyacı olan şeyin
bilginin açıkça paylaşımı olduğunu düşündüğüm için katkınızdan özellikle çok
memnun oldum ve umuyorum ki sektör tecrübelerini paylaştıkça, birbirine
destek oldukça hep daha iyi işler çıkacak daha iyi şeyler başaracağız. Hemen
sorularıma geçmek istiyorum.
* Online alışveriş sitenizin açıldığını bu ay içinde duyurdunuz; öncelikle gelen tepkilerle başlamak istiyorum. Nasıl tepkiler aldınız, müşterilerinizin ilk reaksiyonları nasıl oldu? Umduğunuz tepkileri alabildiniz mi?

Öncelikle “E-Ticaret Ağı” grubu ile e-ticaret konusunda çalışan profesyonellere güzel bir
bilgi paylaşım ortamı sunduğunuz için teşekkür etmek istiyorum. Collezione olarak e-
ticaret mağazamızı 20 Nisan itibariyle hizmete sunduk. İnternet mağazamızı çok agresif
bir reklam ve pazarlama kampanyası ile açabilirdik aslında ama bunu bilinçli olarak tercih
etmedik. Bu şekilde yüksek pazarlama bütçeleri ile açılış yapan e-ticaret markalarından
pek çoğu çok ciddi sorunlarla karşılaştılar. Bu yolu tercih etmemiş olmamıza rağmen ilk
günden itibaren siteye beklentimizin ötesinde ilgi oldu. İlk gelen siparişlerin mağazamızın
yer almadığı Hakkâri, Tunceli, Artvin gibi illerden gelmesi bizi oldukça mutlu etti.

İlk 20 gün içerisinde 81 ilin 72’sinden sipariş aldık. Bu siparişlerin %27’si mağazamızın olmadığı
illerden geldi. Bugün ülkemizin en uzak noktalarına dahi ciddi rakamlarda satış
yapabiliyor olmamız e-ticaretin potansiyelini göstermesi açısından oldukça anlamlı.
Collezione olarak müşterilerimize çok güzel bir alışveriş deneyimi sunmak en öncelikli
hedefimiz. Sitemizi açmadan önce şirketimiz çalışanlarına özel indirimle satış yapıp
onların değerlendirmelerini almış olmamız bize ilk müşteri deneyimini kendi içimizde
yaşama avantajını sağladı. Geri dönüşleri dikkate alarak düzenlemeler yaptık, süreçlerin
ve işleyişin oturmasını sağladık ve sonrasında internet mağazamızı son haliyle
müşterilerimizin beğenisine sunduk. Vaktinin çoğunu internette geçiren bir müşteri
profiline sahibiz acaba müşterilerimizde arzu ettiğimiz beğeni hissi oluşur mu diye
endişeliydik. Sitede ilk alıveriş deneyimini yaşayan pek çok müşterimizden beğeni ve
övgü dolu mesajlar alınca endişemiz sevince dönüştü. İlk günden itibaren satışa
sunduğumuz ürünlerin tahminimizin ötesinde ilgi görmesi bizi şaşırttı.

* Online alışveriş sitenizden beklentileriniz ve hedefleriniz nelerdir?

İnternet mağazamızı bir yılın sonunda ciro sıralamasında ilk 5 mağaza içerisine sokmak gibi bir hedefimiz vardı. Yaklaşık 1.5 aylık süre içerisinde oluşan müşteri ilgisini görünce bu hedefe daha kısa sürede ulaşabiliriz beklentisi oluştu açıkçası. 5 yıl içerisinde toplam satışlarımızın %5’ini internet kanalı üzerinden gerçekleştirmeyi planlıyoruz. Yurt dışında Rusya, İran, Arabistan gibi ülkelerdeki müşterilerden ürünlerimize internet siparişi verme yönünde talepler geliyor. İnternet mağazamızın mevcut alt yapısını kullanarak ileride franchise mağazalarımızla yapacağımız iş birlikleri ile yurt dışına da satış yapma planımız vardı, bu talepleri görünce daha hızlı hareket etmemiz gerektiğini gördük. Bu pazarlarda çok büyük bir e-ticaret potansiyeli olduğunu düşünüyoruz. Yurt dışı franchise mağazalarımızın da içerisinde yer alacakları bir tedarik zinciri modeli ile uygun gördüğümüz ülkelerde internet üzerinden satışa başlama fikri bizi çok heyecanlandırıyor.

* Biraz da isterseniz proje sürecinden bahsedelim, projenin devreye alınması ne kadar sürdü, proje sürecinde yaşadığınız ve paylaşmak istediğiniz önemli noktalar var mıdır? Yaşadığınız sıkıntılar hakkında neler anlatabilirsiniz?

Collezione olarak bilgi teknolojileri alt yapısı anlamında 2010 yılından itibaren çok ciddi bir
değişime gittik. Microsoft Axapta ERP, Oracle Perakende Planlama Çözümü, PLM projesi, İş
Zekası uygulamaları derken e-ticaret projesini ancak 2011 yılında iş planımıza dâhil
edebildik. 2009 yılından beri aslında konu şirketimizin hep gündemindeydi. 2010 yılında IT
stratejimizi belirlerken e-ticareti 2012 yılına planlamıştık. 2011 yılının Kasım ayında ilk
araştırmalara başladık. Önce bu alanda lider yabancı çözümleri inceledik ve gerçekten
çok şey öğrendik, pazarın bugün konuşmadığı, öneminin farkında olmadığı pek çok
uygulamayı bu ürünleri detaylı şekilde incelerken öğrendik. 

Bir taraftan da Türkiye pazarında kendini kanıtlamış yerel çözümleri inceledik. Çok detaylı analizler ve
değerlendirmeler yaptık ve sonunda Proj-e firmasıyla birlikte çalışmaya karar verdik.
Damdan düşmüş ya da tam aksine çok başarılı olmuş e-ticaret siteleriyle yaptığımız
görüşmeler de bize çok ciddi katkı sağladı. Nelere dikkat etmeliyiz, nelerden sakınmalıyız
bunları görebildik. Dünya genelinde ve Türkiye ölçeğinde yüzlerce siteyi inceledik.
Artılarını eksilerini tartıştık, farklılığı nasıl yaratırız bunu sorgulamaya çalıştık. Bu
toplantılarla da aslında projemizin kapsamını oluşturmuş olduk. Bu analiz toplantıları
bittiğinde artık ne istediğimizi biliyor durumdaydık. E-ticaret projesinin basit bir web sitesi
uygulamasından ibaret olmadığını pazarlamasıyla, alışveriş süreciyle, lojistiğiyle, hukuksal
boyutuyla, müşteri hizmetleri yönüyle çok farklı bir alışveriş mecrası olduğunu
şirketimizin her birimine aktardık. Nasıl bir işe giriştiğimizi ve olası kötü senaryoları
onlarla paylaştık. Ciddi bir duyarlılık ve hassasiyet oluştu, herkes işi sahiplendi. Neredeyse
her birimi projeye dâhil ettik ve bir şekilde kendi birimiyle ilgili projeye katkıda
bulunmasını sağladık. Hukuk biriminden, lojistiğe, mali işlerden ürün yönetimine daha pek
çok birimden 40’dan fazla kişinin projede emeği var diyebiliriz. Tüm çalışma
arkadaşlarımız proje için çok ciddi efor sarf ettiler. Birlikte çalıştığımız firmayla güzel bir
ekip havası oluşturmayı başardık, müşterilerimizin beğenisini kazanacak bir e-ticaret
sitesi oluşturmak için her iki taraf da ciddi emek sarf etti. Müşteri geri bildirimlerini
inceleyince arzu ettiğimiz beğeninin, memnuniyetin müşteride oluştuğunu görüyoruz, bu
gerçekten çok sevindirici.

* Sitenizi incelediğimizde anasayfada Twitter, Facebook veri beslemelerini ve "Facebook Login" gibi bazı özellikleri görüyoruz. Bu özelliklerle ulaşmak istediğiniz hedefler nelerdir?

Sosyal medya genç tüketici kitlemizin olmazsa olmazı, zamanlarının önemli bir kısmını
burada geçiriyorlar. Üye kaydı olurken facebook login uygulamasını onlara sunarak hızlı
bir şekilde üye olmalarını sağlamak istedik. Facebook, Twitter, Pinterest gibi sosyal medya
ortamlarında paylaşımı teşvik ederek sitemizin ziyaretçi trafiğini yükseltmeyi
hedefliyoruz. Ürünlerle ilgili bu istatistikleri ürünü geliştiren birimlerimiz de
değerlendirmeyi planlıyorlar. Hangi ürün çok beğenildi-paylaşıldı, hangi gömlek daha çok
görüntülendi, hangi ürün daha çok satın alındı bu bilgiler aslında ürün geliştirme süreci
için çok önemli veriler. Zaman geçtikçe bu verilerin alınacak kararlarda ciddi tesirleri
olacağını düşünüyoruz.

* Collezione markasının özellikle genç tüketiciler tarafından tercih edildiğini
biliyoruz. Bu kitleye daha fazla seslenmek için ne gibi etkinlikler düşünüyorsunuz?

Teknolojiyi, interneti, sosyal medyayı yakından takip eden bir müşteri profiline sahibiz. Bu
müşteri profilinin duygularına, beklentilerine yanıt verecek uygulamalar üzerinde
çalışıyoruz. İlerleyen günlerde yeni bir uygulamayı devreye alacağız. Müşterilerimize
ürünle yaşadıkları deneyimi herkesle paylaşma imkânını sunacağız. Üründen müşteri
deneyimine müşteri deneyiminden ürüne geçişin mümkün olacağı bir uygulama olacak.
Deneyimsel pazarlamanın çeşitli enstrümanlarını kullanarak keyifli bir o kadar da sıradışı
bir deneyimi müşterilerimize yaşatmak, bunu yaparken de onlara çeşitli sürprizler
sunmak istiyoruz. Şimdilik bu kadar bilgi yeterli olsun Devran Bey, inşallah müşterilerimiz
de bu yeni uygulamayı beğenirler.


* Kullanılan fotoğrafları ve genel görselliği oldukça beğendiğimi belirtmeliyim. 
Özellikle ürün fotoğrafları bir çok muadil alışveriş sitesinden çok daha profesyonel ve tutarlı çekilmiş. Üstelik bir ürün birden fazla açıdan  fotoğraflanmış. Bir hazır giyim firmasının her sezon yüzlerce hatta binlerce ürün geliştirdiğini düşündüğümüzde bunun sürekli tekrarlanan büyük bir iş
olduğu ortaya çıkıyor. Bu konuda neler söyleyeceksiniz?

Özellikle genç kesime hitap eden bir marka olduğumuz için ön yüz tasarımında markamızı
yansıtacak, çekici, özgür, bir tasarım sunuyor olmamız gerekiyordu. Konusunda kendisini
kanıtlamış profesyonel bir web tasarım ajansıyla çalıştık. Markamızı onlara anlattık,
sunumlar yaptık, marka konumlandırması ile özdeşleşen bir tasarım konsepti
kurgulamaya çalıştık bunda da başarılı olduğumuzu gelen geri bildirimlerden gördük.

Sitenin genel tasarımı dışında binlerce modelin yer aldığı hazır giyim koleksiyonun
fotoğraflanması işin en yorucu kısımlarından biriydi. Sezonda renk seçenekleri de
düşünüldüğünde binlerce fotoğraf çekilmesi gerekiyor ve bu görsellerin de müşteride
beğeni yaratacak kalitede olması gerekiyor. Ürün görselliğinin önemli olduğunu bildiğimiz
için profesyonel çekimlerin yapılabileceği büyük bir stüdyo kurduk. Konusunda uzman,
işine aşık bir profesyonel fotoğrafçı ile çalışıyoruz. Binlerce kareyi işini layıkıyla yaparak
çekmek gerçekten takdir edilecek bir husus. Müşterilerimizin de ürün görsellerini
beğendiğini görünce tüm yorgunluk gitti diyebiliriz.
* Müşteri hizmetlerinin, özellikle moda sektöründe, tüketici için önemini ve sizin de müşteri memnuniyeti konusundaki titizliğinizi daha önce yaptığımız görüşmelerden biliyoruz. Online alışveriş sitenizde ne tür müşteri hizmetleri işlevleri kurguladığınızı anlatabilir misiniz?

Türk ticaret hayatında derin izleri olan ahilik kültüründe “Müşteri velinimetimizdir” diye
güzel bir söz vardır. Müşteri kraldır demiş yabancı pazarlamacılar. Müşteri varsa varız
yoksa biz de yokuz aslında. Şirketimizi var eden, ayakta tutan müşterilerimizi memnun
etmek adına onlarla çok yakın bir iletişim kurmaya gayret ediyoruz. Müşterilerle iletişimin
büyük bir bölümünü sitemize entegre CRM modülü üzerinden yazılı olarak yürütüyoruz.
Müşteri hizmetleri birimimiz mesai saatleri içerisinde bir taraftan bu mesajlara yanıtlar
yazıyorlar, diğer taraftan da gelen telefon çağrılarına yanıt veriyorlar. Çok nadiren de olsa
istemeden kızdırdığımız müşterileri memnun etmenin yollarını arıyor ve gönülleri almaya
çalışıyoruz. Açıkçası bunda da oldukça başarılı olduğumuzu söyleyebiliriz. Tüm üyeleri
kapsayan bir anket çalışması ile çeşitli açılardan yaşattığımız alışveriş deneyimini, müşteri
memnuniyetini, sevkiyat performansımızı v.s. ölçümlemeye çalışıyoruz. Bu tür bir
çalışmaya bir müşteri olarak ben başka e-ticaret sitelerinde rastlamadım, açıkçası
umursandığını hissetmek istiyor müşteriler, ben de istiyorum. Müşterilerimizin samimi
görüşlerini, değerlendirmelerini, eleştirilerini almak ve kendimize bu geri bildirimler
sonrasında bir yol haritası oluşturmak istiyoruz. Ankette teşekkürlerini ileten çok sayıda
müşteri var bu bizi gerçekten çok memnun etti. Anket neticelendiğinde hazırlayacağımız
bir analizi şeffaf bir şekilde kamuoyu ile de paylaşmayı düşünüyoruz. Ülkemizde e-ticaret
sitelerinin sayısı hızla artıyor, pek çok projenin başarısızlıkla sonuçlanacağını görmek için
müneccim olmak da gerekmiyor. Biz farklılığımızı sunduğumuz hizmet kalitesi ve müşteri
memnuniyeti ile ortaya koyacağız.
* Sitenizde 25 TL üzerinde alışverişlerde kargo bedava sunuluyor, muadil bir
çok sitede bu 100,150 TL üstü siparişler için geçerli olan bir kampanya oluyor
genelde. Bu tercihi yapmanızdaki sebepleri paylaşabilir misiniz? Bu süreli mi
yoksa süresiz bir kampanya mı olacak?
Collezione müşterileri için modayı erişilebilir kılmayı ilke edinerek bugünlere gelmiş bir
marka biliyorsunuz. Uygun fiyata moda ürünler sunarak müşterilerimize modayı takip
edebilme keyfini yaşatmaya çalışıyoruz. İnternet mağazamızın ilk açılışında da aynı
hassasiyeti gözeterek ücretsiz kargo limitini olabildiğince düşük tutmaya çalıştık. Orta
vadede önceliğimiz karlılıktan ziyade olabildiğince fazla sayıda müşteriye internetten
alışveriş deneyimini yaşatmak. Bir süre daha kargo limitini bu şekilde devam ettirmeyi
düşünüyoruz ama sonrasında kargo limitlerini belirttiğiniz gibi olmasa da biraz
yükseltmeyi planlıyoruz. Şirketimizin e-ticaret mağazasına yatırımları önümüzdeki
dönemde de artarak devam edecek. Bu yeni satış kanalına çok önem veriyoruz. Örneğin
mağaza kanalımızdan farklı olarak internetten alışveriş yapan müşterilere hediye ürünler
sunuyoruz. İlerleyen zaman içerisinde internet mağazası cirosu arttıkça rakamsal olarak
da kendi başına bir satış kanalına dönüşecek, bu yeni satış kanalında ilgi çeken, farklılık
yaratan cazip fırsatları müşterilerimize sunmaya devam edeceğiz.

* Biraz da entegrasyon boyutundan bahsedelim. Back-end sistemlerle, diğer operasyonel sistemlerinizle (ERP ,CRM vb) ne gibi entegrasyonlar gerçekleştirdiniz ve planlıyorsunuz, bahsedebilir misiniz?

En başta da belirttiğim gibi son üç yıl içerisinde bilişim alt yapısında ciddi anlamda
değişikliğe gittik. Ürünü doğru ve eksiksiz şekilde tanımlamak ve ürün yönetimini
yapabilmek hazır giyim gibi binlerce modelin satışa sunulduğu bir sektörde gerçekten çok
önemli. Finansal planlamanın yapıldığı perakende planlama çözümünden ürünlerin yaşam
döngüsünün başladığı PLM sistemine, oradan da ERP sistemine kadar her aşamada
entegre bir yapı kurulmuştu şirketimizde. ERP sistemiyle entegre çalışan e-ticaret sitesi ile
de ürünleri internet ortamında müşterilerimizin beğenisine sunmuş olduk. Mevcut bilişim
alt yapısı binlerce modelden oluşan koleksiyonun internet ortamında satışa sunumunu
kolaylaştırdı. Ürün tanımlarını, envanter verilerini, sipariş, fatura, muhasebe, kargo
süreçlerini entegre ederken ERP sistemimizdeki mevcut perakende modüllerini kullanmak
iş yükümüzü oldukça hafifletti. ERP sistemindeki ürün bilgileri entegrasyon ile otomatik
olarak e-ticaret sistemine aktarılmakta. Sitemizi inceleyenler farkına varacaktır; ürün
filtrelerinde müşterinin aradığı ürüne kolay ulaşabilmesi için birçok kriterimiz mevcut. Bu
filtre seçeneklerinde yer alan renk, fiyat, ürün özelliği gibi bilgilerin aktarımı da bu
entegrasyonla hızlı ve sorunsuz bir şekilde gerçekleşiyor.

En önemli konulardan biri de şüphesiz sipariş ve envanter bilgilerinin entegrasyonu idi.
Pek çok firmanın yönetirken çok zorlandığı ve ciddi müşteri memnuniyetsizlikleri ile baş
etmek durumunda kaldığı bir süreçti bu. Bu nedenle siteden verilen siparişlerin kısa süreli
periyotlarla ERP sistemine aktarılması ve envanter bilgilerinin güncelliğinin ve
doğruluğunun sağlanması bizim için en kritik süreçlerden biriydi. Siparişin ERP’ye aktarımı
sonrasında lojistik ekibine otomatik iş emri düşürmüş oluyoruz. Sistemlerin
entegrasyonunun sağlanmış olması bu aşamada zamandan ciddi tasarruf etmemizi ve
dolayısıyla sevkiyatların hızlı bir şekilde gerçekleşmesini sağladı. Ürünler bu sayede
taahhüt ettiğimiz sürelerin altında müşterilerimize ulaştı. Kısa süre içerisinde teslimat
gerçekleştiriyor olmamızla ilgili birçok müşterimizden olumlu dönüşler aldık.
E-Ticaret mağazamızı ERP alt yapısında diğer mağazalar gibi tanımlamamız e-ticaretle
ilgili tüm detaylı raporları mevcut iş zekâsı ve raporlama sisteminden alabilmemizi
sağladı. Sepet ortalamaları, sipariş sayıları, sepet derinlikleri, satılan malın maliyeti,
saatlik dilimlerde satış adetleri gibi pek çok bilgiye, ekstra bir gayret sarf etmeden
mevcut BI alt yapısı üzerinden erişebildik. Böylelikle satış analizlerinin kolaylıkla
yapılabilmesi için ilgili birimlerin önüne gerekli araçları hızlı bir şekilde sunmuş olduk.
Mevcut raporlama ve karar destek sistemlerinin kullanımı çalışanların yeni raporlama
araçlarına adaptasyonu gibi bir yükten de bizi kurtarmış oldu.

Şu anda e-ticaret sistemiyle birlikte gelen CRM çözümünü kullanıyoruz, e-ticaret
sistemindeki müşteri verilerini ERP çözümümüzdeki CRM modülü ile de kısmen entegre
ettik. Tamamen hazır olduğumuzda kendi CRM modülümüz üzerinden CRM faaliyetlerini
yürütüyor olacağız. Burada hedeflediğimiz yapı, müşteri profiline uygun pazarlama
politikaları geliştirerek, müşteri memnuniyetini daha yukarıya taşımak. Bunun için veri
analizleri yaparak aksiyon planı çıkarıyoruz. Kullanmakta olduğumuz e-ticaret çözümünün
daha önce pek çok firmada denenmiş ve stabil bir çözüm olmasının işimizi her aşamada
kolaylaştırdığını söylemeliyim. Konusuna hâkim deneyimli bir proje ekibiyle çalıştık
bizlerle deneyimlerini paylaşmaları sağlıklı işleyen bir yapı kurmak adına çok faydalı oldu.

* Son olarak sizin eklemek istediğiniz ve Teknolojik Gruba iletmek istediğiniz
mesajınız var mıdır?
“E-Ticaret Ağı” grubunun faaliyetlerini yakından takip ediyorum. Umarım paylaştığımız
bilgiler bu konuda yatırım yapmak isteyen, ya da proje yürüten arkadaşlarımız için de
faydalı olmuştur. Röportaj talebinizle bize bu imkânı tanıdığınız için de size çok teşekkür
ederiz.
* Hakan Bey, değerli vaktiniz için çok teşekkürler. Online mağazanızın  başarılarını diliyorum. 


www.collezione.com.tr

1 yorum:

  1. İyi olan çabalarını takdirle karşılıyorum. Bu alanda hiç girişimde bulunmayanlardan daha iyi durumda oldukları açık. Alınacak çok yolları olduğunu görüyorum. Siteyi iyi bir testten geçirmedikleri ortada. Halen bir çok hataları mevcut. Şirket içinde kullandıkları BI bu platformdaki gibi çalışıyrsa danışmanlardan tavsiye almalarında fayda var. Son olarak bu platformun halen ayrı bir satış kanalı olarak görünmesi üzüncü. İngiltere'nin bu alanda neden bizden 3 gömlek ileride olduğuu bir kez daha görmek te üzücü.

    Öz eleştiri : Eleştirmek kolay, yapmak zor.

    İyi çalışmalar.

    Abdullah Sekman
    asekman@gmail.com

    YanıtlaSil