5 Kasım 2012 Pazartesi

E-Ticaret'in 2012 büyümesi

Bu yılın başında yazdığım 2012 E-Ticaret Trendleri Hakkında 6 Öngörü yazımda sektörün 2012 yılı içinde %35 civarında büyümesinin mantıklı olacağını yazmıştım.

Bu yazıyı yazmamı sağlayan şey , BKM Başkanı Soner Canko'nun Webrazzi Summit'te açıkladığı 
" Eğer bu büyüme devam ederse 2012 sonunda pazarın 100’de büyümesi sürpriz olmayacak."

şeklinde ifade ettiği , e-ticaretin 2012'de %100 büyüyebileceğine dair düşüncesiydi. Bu iddia bana hiç inandırıcı gelmediği halde Webrazzi yazının başlığını da bu şekilde vermişti. Soner Canko'nun bu iddiada bulunmasının sebebi ne olabilir diye düşündüm. Bir iyimserlik ortamı yaratıp sektöre katkıda bulunmak gibi bir amaç, bir retoriğin parçası olduğunu varsaydım. Zira ekonomiden haberi olan ve sektörü bilen Soner Canko gibi deneyimli bir yönetici başka şekilde bu hayalperest ve gerçekçilik dışı tahminde bulunamazdı. "Türkiye'de ne de olsa kimse rakamları ve söylenenleri ciddiye almaz" diye düşünmüş olabilir. Haksız da sayılmaz.

Ancak ben ciddiye aldım, ve makro ekonomik gidişhat ve ekonomik göstergelerin yapısal sebeplerini de düşünerek, sektörün %100 büyümesinin ancak "fazlaca iyimser bir temenni" diye yazmıştım.

2012 yılı 3. çeyrek verileri açıklandığında 22 milyar TL ile geçen yıl sonu rakamlarını yakalamış görünüyoruz, şu durumda büyük ihtimalle %25 - %35 büyüyecek bir eticaret sektörümüz var elimizde. Bu tip projeksiyonları gerçekçi olarak yapmak sektörün gelişmesine daha fazla katkıda bulunacaktır diye düşünüyorum, en çok ihtiyacımız olan şey gerçekçi , rasyonel projeksiyonlar. Hayaller, abartılarla ve kapalı kapılar ardında yaşayan bir ülkeye, topluma artık hakettiği şeffaflık ve gerçekçiliği vermeliyiz.

Veriler için bkz : http://www.bkm.com.tr/istatistik/sanal_pos_ile_yapilan_eticaret_islemleri.asp

2012 yılının bir değerlendirmesiyle, 2013 yılı için düşüncelerimi de yakın zamanda paylaşacağım.










Hiç yorum yok:

Yorum Gönder